گروه هنری میچد

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های گروه هنری میچد می باشد!

گروه هنری میچد

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های گروه هنری میچد می باشد!

آخرین کاروانسرا

نگاهی به جشنواره هنری ملبورن

ابوالقاسم جاوید

 

در یک شب آخر هفته ، که تمام شهر تقریبا خلوت تر هست ، در بیرون ساختمان قدیمی و زیبا " ساختمان نمایشگاه سلطنتی " در زیر نور کمرنگ ، به انبوهی از جمعیت مشتاق برمی خوری که برای گرفتن بلیط و ریزرو نمودن جا برای تماشای تئاتر " آخرین کاروانسرا  " نمایشی از گروه تئاتر"دوسولیل" (خورشید) فرانسوی، صف کشیده اند. ترکیبی از گروههای مختلف سنی مردم ، در صف عریض و طویل که گاهی با خنده و گاهی با خمیازه به دروازه بزرگ چوبی سالن نمایش خیره میشوند  تا هرچه زودتر ، به اول صف برسند و جای برایشان دست و پا کنند. شاید بتوان گفت که تئاتر" آخرین کاروانسرا " یکی از دیدنی ترین و پر بیننده ترین بخش  جشنواره ملبورن باشد که با موضوع پناهندگی از پناهجویان افغان ، ایرانی ، عراقی و کرد ، بر روی پرده رفته و بااستقبال زیادی مواجه شده است.

 

جشنواره هنری بین المللی ملبورن از سال 1986 به بعد ،همه ساله در ماه اکتبر برگزار میشود و در این جشنواره ، موسیقی ، رقص ، نمایش های تجسمی و تئاتر، از کشورهای مختلف به نمایش در می آید. در ضمن باید یاد آور شد که جشنواره هنری ملبورن یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین رویداد های فرهنگی این کشور بشمار می آید.

 

امسال نیز این جشنواره از 6 تا 22 اکتبر برگزار گردید. از افغانستان و ایران هیچ نماینده ای حضور نداشت اما خانم شقایق بهشتی بعنوان دستیار از ایران ، عزیزالله همراه از افغانستان همراه با موریس دیروزر همان کارگردانی که دو ماه قبل سفری داشت به افغانستان و تئاتر رومئو و ژولیت را در کابل کارگردانی کرده بود، در ترکیب بازیگران گروه تئاتر " دوسولیل " دیده می شدند که در نمایش کاروان نقش ایفا می نمودند.

 

گرچند ، موضوع تئاتر مربوط است به مسایل پناهندگی که کشتی " تمپا " یکی از داستان های آن می باشد و این برای دولت فدرال آسترالیا زیاد خوشایند نیست اما انبوه تماشاچیانی که به دیدن آن می رفتند ، دولت محلی و ایالتی ویکتوریا را برآن داشت تا برخلاف توقع ،به تمدید نمایش تئاتر گروه دو سولیل  براید و برای دو نمایش دیگر بیش از 160 هزار دالر دیگر بپردازد.

 

گروه دوسولیل، این بار با 32 هنرمند و بازیگر از کشورهای مختلف به این جشنواره شرکت نموده بود که هرکدام در ساختار یکی از داستانها نقش محوری بازی میکردند. با این ویژگی ، گروه تئاتر دوسولیل را باید، یک گروه هنری بین المللی دانست که با جذب نمودن بازیگران و کارگردانان از کشورهای مختلف تا اندازه شهرت بین المللی دارد. جیرمی جینز هنرمند آسترالیایی عضو دوسولیل معتقد هست که همین چند فرهنگی بودن این گروه هنری است که آن را برای تمام ملل قابل قبول و جذاب ساخته است و از کارهایش استقبال میشود.

 

بعلاوه ، خانم مونچکین که برای چندین دهه رهبری این گروه را بعهده دارد ، 29 نمایش از وقایع تاریخی جهانی  را مانند انقلاب فرانسه ، جدایی هندوستان ، سرگذشت نوردم سیهانوک بادشاه کمبودیا ونمایشنامه های از مشاهیر ادبیات جهان مثل ویلیام شکسپیر و مولر را کارگردانی نموده است. در تئاتر دوسولیل بیشتر سعی میشود که ارزش های فرهنگی آسیایی و غربی در کنار هم تلفیق شوند.

 

آخرین کاروانسرا، دومین برنامه از کارهای دوسولیل می باشد که در آسترالیا به نمایش در آمده است. داستان آخرین کاروانسرا  ، مجموعه   داستانهای متنوعی است از زندگی پناهجویانی افغان ، ایرانی ، عراقی و کرد که خانم آریانی مونچکین ، طی مصاحبه هایش با آنان  از زبان خودشان در کمپ " سنگته " فرانسه ، لمبوک اندونزی ، ویلاود سدنی آسترالیا و نیوزیلند جمع آوری نموده است.

 

زبان مورد استفاده در نمایش ، بخصوص در داستانهای که مربوط به افغانستان و ایران می باشد ، فارسی و فرانسوی است و از انگلیسی نیز بعنوان زبان نوشتاری برای ترجمه مکالمات برای تماشاچیان آسترالیایی بهره برده شده بود.

 

آخرین کاروانسرا، کلا از دو قسمت مجزا تشکیل شده است. قسمت اول آن با نام " رودخانه خشن " که 21 صحنه در آن نمایش داده میشود یاد می گردد. راهرو یا دالان ( آسیایی مرکزی ) صحنه اول و آزادی کابل آخرین صحنه در این قسمت می باشد. قسمت دوم با عنوان  " اصلیت و فاصله " نیز از 23 صحنه تشکیل یافته است که " در راه آسترالیا " صحنه اول و " انگلستان ، پرتگاه سفید " صحنه آخر آن می باشد . در کل ، 42 صحنه به نمایش در می آید که بیشتر صحنه ها مربوط میشوند به افغانستان ، ایران و کردستان.

 

خانم آریانی با رویکرد به یک پدیده بغرنج اجتماعی دهه های اخیر یعنی آوارگی و پناهندگی سعی ورزیده تا نگاهی عمیق تر به مسئله پناهندگی بیندازد. بهمین رو ، وی طیف گسترده ای از پناهندگان را از کشورهای مختلف مورد مطالعه قرار داده است. وی از روبرو شدن پناهندگان با انبوه از مشکلات اعم از گذرگاههای صعب العبور ، قاچاقچیان انسان ، برخورد غیر انسانی نیروهای مرزی از روسیه گرفته تا فرودگاه پاریس و بالاخره آسترالیا ، از زبان زن و کودک ، پیر و جوان و اقشار مختلف پناهندگان ، با زبان گزنده ای به نقد سیاست های سختگیرانه دولتهای غربی در قبال پناهندگان میپردازد.

 

نمایش با صحنه ای وحشتناک از کشتی شکسته ای ماهی گیری آغاز می گردد که بیش از 400 پناهجوی افغان را در دل آبهای اقیانوس آرام و هند حمل می کند و سرنشینان کشتی در انتظار فرج اند تا دستی از غیب برآید و زندگی آنها را از شر آبهای خشمگین اقیانوس که هر لحظه مواج تر میشود ، نجات دهد؛ و در این گیرو دار ، کشتی ناروژوی "تمپا" از راه فرا می رسد و ناجی کشتی شکستگان ناامید پناهجو میشود.

 

در آنسوی مرز ، صحنه ای از دادگاه به نمایش در می آید که یک پناهنده بعد از رد شدنش از سوی اداره مهاجرت آسترالیا ، درخواست تجدید نظر نموده است . چهره مضطرب و نگران پناهجو از یکسو ، آسایش خواطر قاضی داد گاه استیناف موضوعی است که دو دنیای متفاوتی را ترسیم می نماید . یکی نگران آینده و سرنوشت نامعلومش ، عاجز از درک زبان قاضی و دیگری ، عاجز از درک مشکل پناهجو است . نقد گزنده و تلخ اما با زبان نمایش.

 

خانم آریانی بعد از ترسیم تصویر پناهندگی ، دوباره به کشورهای مبداء بر می گردد و به ریشه یابی و موشکافی آن بر می آید. در آنسو ، طالبان را با آن ظاهر عجیب و غریب نشان می دهد که زندگی را بر مردم حرام کرده است و نیروهای امر به معروف و نهی از منکرش بخواطر تلویزیون و لوازم دیداری و شنیداری به کشتار بی رحمانه ای دست می زنند و مردم مجبورند تا زندگی شان را مخفیانه بفروش رسانند تا راهی آوارگی را در پیش گیرند و در فرجام ، دختر از مرز میگذرد و مادر می ماند و مادر وقتی پولهایش را از جیب قاچاقبر کشته شده بیرون می آورد از خوشی نزدیک غش می کند. این است نمونه داستان زندگی پناهندگان که دست از زندگی اول شان شسته و به امید فردای بهتر راه خارج را در پیش گرفته اند.

 

با همه اینها ، داستان یکی نیست . در " شب تابستانی تهران " ننه برای شنیدن صدای پسر (اسکندر ) و دخترش ( پرستو ) که راهی خارج شده اند و نمیدانم از کدام کشور اروپایی درخواست پناهندگی کرده اند ، لحظه شماری می کند و به نذر و نیاز متوسل میشود. ننه با شنیدن خبر تلفن پرستو از جا برمیخیزد و همین که گوشی را میگیرد به پرستو سفارش می کند که مواظب اسکندر باشد که وی هنوز " بچه " هست .

 

مشکل پناهندگی

گرچند خانم آریانی با به تصویر کشیدن مشکل پناهندگی که در دهه هشتاد میلادی ابعاد گسترده ای یافته است ، یک تصویر کلی ارائه میدهد ولی ، پناهندگی آنطوریکه از قوانین ملل متحد بر می آید ، برای تمام کسانی که درخواست پناهندگی میدهند ، صدق نمی کند. پناهجو صرفا به آن دسته از آوارگانی اطلاق میشود که بخواطر یکی از شرایط پنجگانه مطابق باقانون ملل متحد درخواست پناهندگی داده باشد. بناء ، پناهجویان اقتصادی که بخواطر رفاه و زندگی بهتر کشور شان را ترک می کنند اطلاق نمی شود؛ ولی خانم آریانی دیدی دیگری به قضیه دارد. وی میگوید : چه فرقی می کند. اکثر کسانی که کشور شان را بخواطر فقر هم رها کنند ، بازهم، فقر  زایده نظام دیکتاتوری و یا استبداد دینی است. 

 

تصویر بهتر

عارف فیاضی از جامعه هزاره ویکتوریا که بصورت داوطلبانه در جشنواره بین المللی ملبورن حضور داشته است نسبت به برگزاری جشنواره امسال با دید خوشبینانه ای می نگرد. وی امیدوار هست در سالهای بعد بتواند نمایندگانی از افغانستان نیز در جشنواره ملبورن ، از هنر کشورش نمایندگی نماید. وی معتقد هست که تئاتر " آخرین کاروانسرا " تاثیری خوبی بر روی تماشاچی گذاشته است زیرا تصویر افغانها در اذهان آسترالیایی ها هنوز هم تصویر مخدوش زمان طالبان می باشد بناء حضور هنری افغانها در جشنواره هنری ملبورن میتواند به تغییر اذهان افکار عمومی کمک نماید ؛ که این حضور فرهنگی را امسال گروه هنری دوسولیل تا اندازه ای جبران نموده است.

۲۲ اکتبر ۲۰۰۵

 

نظرات 15 + ارسال نظر
ارسلان جمعه 18 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 10:09

سلام به دوستان عزیز گروه هنری میچد. وبلاگ شما هم داره کم کم رنگ و شکل میگیره. ما جدا خوشحال میشویم که از این گروه هنری بخوانیم و بشنویم.....

موفقیت شما را خواهانم

مصطفی وهریز شنبه 19 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 12:04 http://mustafajan.blogfa.com

سلام دوستی عریزی قدمت بر ما مبارک باد.مطالبی تان را خواندم.موفق باشید.

امین شنبه 19 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 23:48 http://journal.armans.info

مطالب خوبی اینجا دارید . موفق باشید. از پیام تان نیز تشکر

غرجی یکشنبه 20 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 05:00 http://www.seyasi.blogfa.com

درود ... خوب شد خبرمان کردید. پیروز باشید

صفراحمد یکشنبه 20 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 10:59 http://saalam.blogfa.com

سلام و اروزی موفقیت برای گروه میچد.
ادم وقتی می بیند و می شنود که در گوشه و کنار این دنیا هنوز هستند کسانی که درد و غصه و نگرانی فراتر از فرد و در سطح بشریت دارند و از آه و غم مظلومی در کوههای هزارستان این چنین نای شکوه سر می دهد خوشحال می شود.
واپسگرایی طالبان؛ استبداد صدام؛ تحریف اسلام و... و بی توجهی دنیای بی نیاز را به چالش می کشند تا اینکه بشریت را به دنیای بهتر رهنمون کنند.
این احساسات هم ستودنی هم جای خوشحالی است.
خانم ارایانی حس بشردوستی دارند. حالا خودمان تا چه حد درد کشورمان را درک می کنیم و به فکر هم وطنان مان هستیم. بیان زیبایی های دیگران خیلی راحت است بیائیم خودمان زیبایی خلق کنیم و جهان خودمان را زیبا سازیم.
البته پشت این حرفم درد بزرگی نهفته که خودم واقعا در فهم و بیان آن مانده ام.
با ارزوی توفیق برای گروه میچد

رضا دوشنبه 21 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 01:22 http://www.ayfa.persianblog.com

دوستان ازشما دعوت میکنیم تا مطلب درج شده در باره حقوق زن در صفحه مارا بخوانید ونظر دهید.

رضا دوشنبه 21 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 11:38 http://www.ayfa.persianblog.com

سلام به دوستان عزیز! نوشته تحت عنوان «نه گفته که گناه نیست » را در وبلاگ گانجمن جوانان و خوانواده های افغان در انگلستان را بخوانید و لطفاْ نظر دهید. توفیق شما را خواهانیم!

نو اندیش دوشنبه 21 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 21:20 http://faslirehaie.persianblog.com

دوست گرامی سلام!
بخش دوم نگاهی به تاریخ قدیم جامعه ء هزاره را در وب فصل رهایی ، مطالعه فرمایید

رضایی سه‌شنبه 22 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 00:31 http://www.joma.blogfa.com

سلام
حکایت نیمه تمام مردتنبل رادروبلاگ ادبیات داستانی مروفرمایید.

ارسلان چهارشنبه 23 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 00:10

من یک وبلاگی نیستم اما در وبلاگ ها رفته مطالبش را میخوانم.

تعداد زیادی از وبلاگ نویسان در وبلاگ های دیگر رفته، بجای اینکه چیزی در آن بخوانند، از آن برای تبلیغات وبلاگ خود استفاده میکنند. بنظر من این روشی خوبی نیست که در وبلاگ کسی بروی و بنویسی که وبلاگ خوبی داری، بدون اینکه زره ای از نوشته ها و مطالبش را بخوانی.

امیدوارم گروه هنری میچد از این روش استفاده نکند.

گروه هنری میچد چهارشنبه 23 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 10:21

با عرض ارادت به تمام دوستان. در این وبلاگ ما سعی می کنیم بیشتر مطالب فرهنگی و هنری بگذاریم و آنهم با معیارهای روزنامه نگاری حرفه ای تر. خوشحال میشویم اگر مطالب با این مضامین در اختیار دارید برایمان ارسال کنید. در ضمن از نظرات سازنده خوانندگان این وبلاگ در مورد مقالات و نوشته ها بسیار خرسند خواهیم بود. دوست عزیز ارسلان اگر اشتباه نگرفته باشم از اظهار نظر سازنده و نیکویت سپاسگذاریم

مصطفی وهریز یکشنبه 27 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 19:32 http://mustafajan.blogfa.com

دوستانی عزیز، در صورت امکانی وقت سری به من بزنید،و نوشته مارشالی بدون سرزمین را بخوانید.تشکر

ن.رهگذر دوشنبه 28 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 18:34 http://shaqaiq5.blogfa.com

سلام. از ما هم سری بزنید

موش دوشنبه 28 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 18:55 http://www.sexdoma.cz

موش خور ها انترنت را چی میکنند جوالی گری باید کنند

هومن شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1386 ساعت 12:58 http://zarif.blogfa.com

سلام
گویا در تئاتر فعال هستین
بامن تماس بگیرین
خبرنگار 09125162805

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد