گروه هنری میچد

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های گروه هنری میچد می باشد!

گروه هنری میچد

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های گروه هنری میچد می باشد!

آتشی بر خاکستر

مروری بر هنر نقاشی در میان هزاره های کویته و سفر یک نقاش جوان به آسترالیا برای نمایش کارهایش

 

آواخر دهه هشتاد میلادی جرقه های هنر در میان هزاره ها در کویته دمیده شد. کاروان  هنر با موسیقی محلی یعنی دمبوره شروع و بزودی هنر نمایش یا تئاتر نیز جایش را در میان مردم باز کرد. گروه میچید در واقع نقطه آغاز آن بشمار می رود. با نگاهی به گذشته نچندان دور و دراز این رویکرد تازه ، موفقیت موسیقی و تئاتر چشم اندازی گسترده تری یافته اند. بخصوص اینکه زمینه های این رویکرد هنری به بحران و تحولات افغانستان هم گره خورده بود. البته این درخشش ، گرچند یک جرقه ی زود گذر بحساب می آید ولی تاثیرات آن فرایند دید مردم هزاره که در طول تاریخ از لذایذ چون موسیقی و تئاتر بدور مانده بودند را متحول و دیگرگون نمود. متاسفانه این عروج ، زوالی هم بدنبال داشت و طالبان بر افغانستان مسلط شدند و فصل کوچیدن استعدادهای هنری که هرکدام در این عروج نقش عمده داشتند ، فرا رسید. این کوچیدن ها بسیار سهمگین بود بر پیکر تازه روئیده هنر که هنوز چند صباحی از عمرش سپری نگردیده بود. داود تنها ستاره پردرخشش موسیقی و امید مردم ، دور، آنقدر دور منزل انداخت که تا هنوز کسی نتوانسته آن خلاء را پر نماید. هرچند هنرمندان جوان تری نیز پا بعرصه هنر نهادند ولی عدم جدیت و سردرگمی در کارهای آنان از دور هویداست. بدین ترتیب هنرمندان با مایوسی از آینده کشورشان یکی پس از دیگری کوله بار سفر بستند و راهی آنسوی دریاها شدند. این تید و پراکندگی ، نتایج بسیار کشنده از خودربرجا نهاد. در واقع ، مرکز ثقل این فرایند هنری از هم پاشید. با رفتن ابدی قیس ، دنیای تئاتر هم بسرخوردگی مفرطی مبتلا شد. ازین پس ، نه نسیم جاوید و نه بقیه همکاران قیس توانستند کاری جدی بسرانجام رسانند . در  نتیجه هرکدام در گوشه ی خزیدند و تئاتر پردرخشش آنروز دچار آفت عوام زدگی شد.

 

حسین یوسفی استعداد کمدی و شایسته در پوستین پول در آوردن خزید و آخرش شد یک بزنس مین یا مدیر موفق بازاری. به هر حال ، گفتن این مطالب بدین خواطر بود تا یک زاویه ی بهتری برای حرفهای ناگفته بعدی پیدا شود.

 

با فروخوابیدن هنر موسیقی و تئاتر ، زمینه ها و روزنه های دیگری برای جوانان پدید آمد. دنیای نقاشی و طی این چند سال اخیر عکاسی نیز رشد بسیار نموده است. جالب است که در دنیای نقاشی استعدادهای شگرفی متولد شده است . کهن نقاشان با سن و سال تر همانند فاضل ، رمضان شاد و ... با نقاشی های صامت یعنی نقاشی از در و دیوار و منظره های اطراف محیط شان روزگار می گذرانند. و چه بساء توفیقاتی هم نصیب شان گردیده است. اما با ورود جوانان با استعداد تری چون خادم علی و چند جوان گمنام تری دیگر که ایام را به شاگردی همین استادان کهنه کار گذرانده اند از استادان پیشی گرفته اند . بدون  شک کارهای خادم علی همان آتشی است بر خاکستر.  بدین ترتیب  این جوانان رشته ی هنر نقاشی را متحول ساخته و خود صاحب سبک شده اند که اکنون استادان ناخواسته و با باصطلاح " آپسترک" شان پیروی از سبک شاگردان شان  را پنهان می کنند بدون اینکه اعتراف به پیروی از سبک شاگردان شان را بکنند. پارسال فرصتی دست داد تا به دیدار این هنرمندان کهنه کار و جوان و تماشایی تابلوهایشان بروم .  وقتی به تابلوهای جدید شان نگاهی می انداختم همگی از یک متد پیروی کرده بودند. در کار استادان با سن و سال تر ، بقول خودشان " آپسترک" یا انتزاع در تابلوهای کلان تر ، نمایان بود. اما وقتی کارهای جوان تر ها را میدیدم تابلوها کوچک تر شده بودند و همان آپسترک این بار در شیوه متحول شده در تابلوهای مینیاتور در آمده بود.

 

موضوعات تابلوهای هر نقاش بستگی به دید و بینش غالب شخص به مسایل پیرامونش دارد. مثلا رمضان شاد هنوز برایش صحنه های صامت جذاب و دلچسب است و فاضل تمایلی به مسایل سیاسی و ظهور ناگهانی  طالبان دارد. یکی از بهترین تابلویش ، حیوان است با شباهت های اسپ ولی مانند غبار برخاسته از زمین بسان هیولای قد کشیده و با یک چشم دنیا را به تماشا گرفته است . این حیوان کسی جز ملاعمر نیست. هرچند وی رسما بخواطر مسایل امنیتی این مسئله را پت می کند ولی با خیره شده به تابلو میشود آن را حس کرد.

 

 پس از کنجکاوی زیاد دریافتم که ترکیب شبیه هم در رنگها و موضوعات برگزیده شده و سبک مشابه تابلوهای متعدد از نقاشان مطرح آنجا همگی نشان ازین بود که بالاخره کسی بر سبک و سیاق کار نقاشی هنرمندان هزاره در کویته اثر گذارده و این شیوه میتواند یک منشاء داشته باشد. بالاخره  بعد از کندوکاوی زیاد به سر منشاء دست یافتم .  این منشاء جوانی بود با سن و سال کم و فارغ التحصیل رشته نقاشی و مینیاتور از دانشکده هنرهای زیبای لاهور. خادم علی امروز صاحب سبک بخصوص خودش هست . یعنی وی در مینیاتور سبک تازه ی را پدید آورده است که منحصر بخودش می باشد . دیگران حتی استادانش نیز از کارهای وی تقلید می کنند. شیوه کاربرد رنگها ، انتخاب موضوعات و کار در تابلوهای کوچک ، ویژگیهای کار خادم بشمار می رود. بطور مثال ، رنگ طلایی متمایل به زعفران بخش اصلی کار خادم را تشکیل می دهد. جنبه های منفی تروریسم  که بنام اسلام صورت می گیرد ، بوداها  و حمله به مدارس دختران در افغانستان موضوعات  اند که وی بصورت سریال به نقاشی پرداخته است.

 

وی بزودی برای نمایش کارهای تازه اش بعنوان نماینده  هنر آسیا در آسترالیا می آید . احتمالا در چندین نمایشگاه در شهر سدنی ، ملبورن و کویزلند اشتراک خواهد کرد. از وی بعنوان آتشی بر خاکستر  نام برده میشود. وی در این سفر تجربیات بیشتر و بهتری خواهد آموخت  و از نزدیک با دوستان و علاقمندان تابلوهایش تبادل افکار خواهد نمود. آثار بودای خادم قبلا برای گالری دانشگاه کوینزلند خریداری شده است و تقریبا وی نماینده شاخص هنر مینیاتور آسیا محسوب میشود . با برپایی نمایشگاه از آثار این جوان مستعد ، مطالب بیشتری خدمت تان تقدیم خواهد کرد. در ضمن میتوانید برای تماشایی تعدادی از آثار وی در ویب سایت میچید در بخش تصاویر هنری یا این لنگ http://www.mechid.com/  مراجعه نمایید. 6/1/2006

نظرات 6 + ارسال نظر
دیوونه خودتی شنبه 17 دی‌ماه سال 1384 ساعت 14:14 http://divoonekhodeti.blogsky.com

مدتی می شد که در آن شب تاریک پشت دیوار خانه شان قدم می زد
و بیخبر بود از اینکه پسر خلاف همسایه مدتی است که او را زیر نظر دارد

حمعه چهارشنبه 21 دی‌ماه سال 1384 ساعت 22:13 http://joma.blogfa.com

سلام،
وب سایت مستقل جاغوری جمعه نهایتاً راه اندازی شد. کم کم جول وپلاس مان راازبلاگفا جمع می کنم. آمدن شمارابه این وب سایت خوش آمد می گویم. لطفاً نظرات تان رادر.موردوب سایت فعلاً دربلاگفادرج فرمایید.

ارسلان جمعه 23 دی‌ماه سال 1384 ساعت 13:14

میگم زنده باشین دوستان میچد با این نوشته های با محتوی!!

نواندیش پنج‌شنبه 29 دی‌ماه سال 1384 ساعت 21:48 http://faslirehaie.persianblog.com

دوست گرامی سلام !
اگر تمایل داشتید ، می توانید این یادداشت را در وب فصل رهایی ، مطالعه فرمایید :
پارلمان پایان کار نیست .

محمد دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 18:47

محمد دوشنبه 3 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 18:56 http://rezaee-m.blogfa.com

سلام و مانده نباشید عزیزان اهل هنر و هموطنان !
من چند مدتی است که وبلاگ شما را پیدا کرده و میخوانم،محتویات آن جالب میباشد و خوشحالم که چیزهای خوبی را منعکس میکنید، من هم تازه گی ها یک وبلاگ ساخته ام و اگر شما یا دیگر دوستان که این مطلب را می بینند ، آدرس وبلاگ مرا در سایت و وبلاگتان قرار دهید خوشحال خواهم شد ، من نیز آدرس سایت و وبلاگ شما را حتما در وبلاگ درج خواهم کرد.
http://rezaee-m.blogfa.com

با تشکر!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد