گروه هنری میچد

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های گروه هنری میچد می باشد!

گروه هنری میچد

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های گروه هنری میچد می باشد!

آموختن اعداد یک رقمی

مروری بر آثار تازه خادم علی در حاشیه نمایش مینیاتور برگزیده  آسیا درسپن گالری شهر ملبورن آسترالیا

 

کلمه " جنگ " مترادف است با سه دهه بحران و ویرانی در کشور ما افغانستان. جنگی که ابعاد ویرانگرش در تمام عرصه های زندگی اجتماعی ما حی و حاضر بوده و هست. اگر جنگ را تنها در شرایط جنگی آن مقایسه کنیم ، شاید نمودارهای مخرب آن زیاد چشم گیر نباشد ولی وقتی پای سازندگی بمیان آید آنوقت آثار و ابعاد آن بخوبی قابل دید خواهد بود.

در هر جنگ میتوان از زوایایی مختلفی به آن نگریست . یکی از دید هنر تاثیرات آن را محک می زند و دیگری از زاویه اقتصاد و آن دیگری ممکن از یک دید متفاوت تری دیگر. از هر زاویه ای که به جنگ نگریسته شود ، مشهود ترین قربانی آن ما آدم ها هستیم. در این میان ، کودکان معصوم ، قربانی خشونت بزرگترها هستند و در ردیف قربانیان ناخواسته  جای می گیرند.

خادم علی (متولد 1978) یکی از پیشگامان سبک تازه در مینیاتور، طی این چند سال با ترسیم و ترکیبی جدیدی در مینیاتور توانسته آثار بسیار بدیعی را خلق نماید. وی ابتدا با آثار بودایش به شهرت جهانی دست یافت  و بعنوان شاخص ترین نماینده هنری آسیا در رشته مینیاتور در نمایشگاههای زیادی در اکناف دنیا شرکت جسته است؛ وی  این بار نیز آثار تازه ای که موضوعش مواد درسی در مکاتب افغانستان و تاثیرات روانی جنگ برکودکان می باشد، ارائه داده است که مورد توجه گالری های هنری در آسترالیا قرار گرفته و از وی بعنوان نماینده هنر آسیا در نمایشگاهی که بخواطر بازیهای کشورهای مشترک المنافع که از ۱۵  تا ۲۸ مارچ سال روان در شهر ملبورن آسترالیا برگزار شد، دعوت بعمل آمده بود تا با نمایش آثار تازه اش ، از هنر آسیا و مخصوصا مینیاتور که نوعی از نقاشی با بن مایه های مغولی است ، دفاع نماید.

در این نمایشگاه آثاری از چند هنرمند برجسته مینیاتور کار  از کشورهای جاپان ، چین ، مالزی و عمدتا از چند کشور جنوب آسیا با نام "مینیاتور معاصر" در  اسپن گالری  شهر ملبورن به نمایش در آمده است اما آثار خادم از ویژگی خاصی برخوردار هست . خادم نیز تنها هنرمندیست که افتخار شرکت در این نمایشگاه را بدست آورده و شخصا برای معرفی آثارش در نمایشگاه حضور دارد و از نزدیک تجربیات و آموخته هایش را برای بازدیدکنندگان آثارش توضیح میدهد.

خانم هیما سازماندهنده این نمایشگاه معتقد هست

که برای تثبیت هنر آسیا در آسترالیا باید روی مینیاتور بیشتر توجه شود و این تنها چیزیست که میتوان هنر ناب آسیا نامید. وی باور دارد که خادم همان فردیست که میتواند نماینده شایسته ای آسیا در این رشته باشد.

 

موضوع:

موضوعات آثاربه نمایش درآمده هر هنرمند بستگی دارد به شرایط و وضعیت اجتماعی در کشور هنرمند. با همهء اینها ، مسایل جهانی چون تروریسم ، طالبان و یک قطبی شدن جهان در این  آثار ، برجسته تر از هر موضوعی دیگر اند. بطور مثال هنرمند مالزیایی ((آنون دیرا جاگادیوا)) با ارسال چند قطعه مینیاتور در موضوعات مذکور همانند خادم ، بیشتر تروریسم بین المللی و بینش آمریکایی از تروریسم را هدف قرار داده است. وی در یکی از آثارش چهره مغشوشی از یک سرباز طالب را ترسیم نموده که از پایین نیم نگاهی دارد به آن گوشه بالا که بصورت  غبار مانند  مجسمه آزادی در آن هویداست.

اما آموختن اعداد یک رقمی مواد درسی است که خادم با به تصویر کشیدن آن ، فاصله مواد درسی در مکاتب افغانستان و بقیه کشورها را به مطالعه گرفته است. در افغانستان یک کودک حتی در مدرسه و مکتب می آموزد: فشنگ ها و نارنجک های دستی را بشمارید و بگوید که تعداد آنها چند تا میشوند؟ در حالیکه در سایر کشورها ممکن است از سمبل های زندگی همانند انواع و اقسام میوه برای یاد دادن حساب استفاده شود. خادم بازهم هدفمند موضوع را انتخاب و روی آن کار کرده است . تاثیرات روانی جنگ بر کودکان افغانستان نکته ایست که خادم را دوباره با دنیای پیرامونش متصل کرده است .

آثار گزینش شده خادم بدون شک استثنایی اند. وی با مسافرت های مکررش به کشور و مناطق دور افتاده آن توانسته مطالعات خوبی روی کودکان انجام دهد. وی با به مقایسه گرفتن وضعیت و مواد درسی در افغانستان با کشورهای دیگر، تاثیرات مخرب جنگ را بخوبی نمایانده است. وی  تروریسم ، اسلحه ، نگاهی منفی به زندگی عادی  و تصویر یک کودک افغان از شرایط زندگی اش را با همنوعانش در کشورهای دیگر به مقایسه گرفته است. وی  می گوید: برای من وقتی با کودکان کشورم در مورد مواد درسی مکتب شان و شرایط زندگی شان صحبت می کردم و آن را با هم سن و سالان شان در سایر کشورها به مقاسیه می گرفتم ، تکان دهنده بود. واین مسلما آثار مخرب جنگ را می رساند. بطور مثال وقتی از یک کودک افغان سوال کنی که چند نوع اسلحه گرم را می شناسد بخوبی برایت توضیح می دهد . و اگر همین سوال را در کشورهای دیگر از شاگردان مکتب بکنی ، شاید درکش برای شان مشکل باشد.

برمی گردم:

خادم علی پس از دو هفته اقامت در آسترالیا ، دوباره به افغانستان می رود و میخواهد بازهم در بامیان مدتی به مطالعات بیشتری روی کودکان  کشور و مردمش بپردازد. وی پس از انجام مطالعاتش در ماه آگست همراه با آثار تازه و ره توشه های جدیدترش در پروژه کاری سه ماهه در شهر فوکاتای جاپان شرکت می کند تا تصویر ذهنی یک کودک افغان را با کودکان هم سن وسال جاپانی اش  از وضعیت زندگی و مدرسه به مقایسه بهتری بگیرد.        .12/3/2006  

 

 

 

نظرات 5 + ارسال نظر
امید مبهم یکشنبه 13 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 03:57 http://baraniam.blogsky.com

سلام خوبی امان از این قسمت نظرات نمی دونم چرا هر وقت من میخوام نظر بدم قفل می شه و بلاگ قشنگی داری اگه خواستی یه سری به وبلاگم بزن
خدانگهدار

یک راهرو سه‌شنبه 15 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 07:14

فقط بطور خلاصه میخواهم بگویم که خادیم علی افتخار آفرین بود و هست و خواهد بود. در این شکی نیست و از دوستان که زحمت میکشند و این نوع گزارشات عالی را تهیه می کنند، جهانی سپاس!

ح. ورسی شنبه 19 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 10:26 http://warasy.blogfa.com

سلام و احترام!
تاریخ بامیان و تندیسهای آن ، به روایت دانشمند گرامی داکتر جاوید فقید.

ح. ورسی دوشنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 17:56 http://warasy.blogfa.com

سلام دوست محترم!
حافظ اندیشه ورز عصیانگر را در وب سخن بخوانید. کامگار باشید.

نواندیش دوشنبه 18 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 14:58 http://faslirehaie.persianblog.com

سلام دوست محترم !
شمارا به خوانش یادداشت " دو همسایه در میزان مقایسه " دعوت می نمایم. موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد