گروه هنری میچد

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های گروه هنری میچد می باشد!

گروه هنری میچد

این وبلاگ منعکس کننده نظرات و دیدگاه های گروه هنری میچد می باشد!

تجدید میثاق با بابه

 

 

گزارشی از : علی رحیمی

 

کمتر شخصیتی در بستر ممتد تاریخ در دوران حیات مادی و دنیوی خود آنچنان که هست ، شناخته شده باشد و دیدگان جامعه به ژرفای اندیشه و عمق افکار و اصالت خط و متانت راه و طریقت او رسیده باشد؛ و این امر ، بعنوان یک سنت اجتماعی در سیر تاریخ بشری در آمده است که این حقیقت را همه ملل ، اقوام و مرزهای جغرافیایی جهان در صحنه حیات اجتماعی خود تجربه نموده اند. رجال و نوابغ انسانی در زمینه های مختلف تاریخی ، فلسفی ، ادبی ، اجتماعی ، سیاسی ، مبارزاتی و ... در دوره ای از تاریخ پدیدار گردیده و با مرگ خویش حیات نوین و واقعی خود را در میان جامعه و نسل های آینده انسانی آغاز کرده اند.

 

بابه شهید مزاری در ردیف و سلسله اینگونه اشخاص و تحت پوشش این سنت تاریخی و اجتماعی قرار داشت که با عروج ملکوتی و شهادت سرخ خویش ، اندیشه سیاسی و آرمان عدالت طلبی خود را در افق گلگون افغانستان و آسمان اندیشه مردم و نسل های آینده آن سامان نمودار ساخت. فریاد عدالت خواهانه آن رهبر فرزانه تا ابد در فضای کشور ما طنین انداز خواهد بود و در میان نسلهای آینده  ای جوامع و ملیت های محروم زمزمه و تکرار خواهد شد.

 

شهید و قهرمان ملی بابه مزاری یازده سال پیش در روز 22 حوت 1373 در حال که در اسارت طالبان جهل و خفاشان شب پرست قرار داشت چون مولایش موسی بن جعفر جام شهادت نوشید و به جاودانگی پیوست. بهمین مناسبت ، در روز دهم مارچ سال جاری مجلس گرامیداشت و تجلیل از یازدهمین سالگرد آن راد مرد توسط "جامعه هزاره ویکتوریا " منعقد گردیده بود که تعداد زیادی از هموطنان عدالت خواه ما در آن شرکت کرده بودند.

 

این مراسم در سالن بزرگ سنت جیرالد پریش واقع در شهر بزرگ دندینانگ ولایت ویکتوریا برگزار شده بود. مراسم مذکور با تلاوت آیات از قران کریم توسط برادر محترم قاری حاج مهدی کاکایی آغاز گردید و با مقالات و سخنرانی ادامه و بالاخره با صرف غذا پایان یافت. حاج مهدی کاکایی با صدای دلنشین و قرائت بسیار زیبایش ، معنویت خاصی به محفل بخشیده و تحسین شرکت کنندگان در مراسم را برانگیخت. حاج مهدی بدون شک یکی از سرمایه های فرهنگی و معنوی ماست که در هرحال و هرجای ، مخصوصا در این دیار باید قدرش داد.

 

پس از آن ، مقالاتی بسیار ارزشمند در وصف ابعاد شخصیت شهید مزاری توسط خواهر زهرا هاشمی ، نسیم یوسفی که از شهر "گریفیت" برای ارائه مقاله اش تشریف آورده بود و آقای علی رحیمی (استاد تکواندو) به خوانش گرفته شد.

 

در اخیر ، از اندیشمند آگاه و سخنور توانمند کشور آقای حسین رضایت که بنا بدعوت جامعه هزاره ویکتوریا از شهر ادلید تشریف آورده بودند ، دعوت بعمل آمد تا با سخنان نغز خویش ، به ایراد سخن بپردازد.

 

آقای رضایت سرآغاز سخنانش را با شعری چنین آغازید: دیروزها که رایت وحدت نداشتیم    جز فتنه های تازه روایت نداشتیم  و.... وی ابتدا با با تشکر و قدردانی از مردم و جامعه هزاره ویکتوریا که در سالروز شهادت بابه چنین محفلی باشکوهی را تدارک دیده اند ، سالگرد شهید مزاری را بهمه تسلیت گفت و آنگاه نقش "بابه" از نظر اجتماعی  و تاریخی را به بحث گرفت . وی علاوه کرد که پدر در خانواده در هالهء قدسی قرار دارد و بالاترین مرجع تصمیم گیری یک خانواده بشمار می رود.همین محوریت است که برای پدر و یا بابه جایگاهی خاصی بخشیده است. بدین رو، از کسی که از یک چنین ویژگی برخوردار باشد بطور استعاره در بعضی جوامع بعنوان بابا یا پدر یاد شده است. این نام در واقع پاس داشت کسی است که در موقعیت یک پدر در جامعه اش سودمند باشد. البته در تاریخ بشری بسیار کم اتفاق افتاده که یک جامعه و ملت برای کسی چنین نام بخشوده  است . مثلا در آفریقایی جنوبی نلسن ماندیلا کسی که آپارتاید نژادی را بزانو در آورد و برای آن سیاه برده  کرامت انسانی بخشید و 27 سال از بهترین ایام عمرش را در زندان سپری کرد ، مردمش به وی لقب "بابا" داده و از وی بعنوان پدر ملت یاد می کنند.

 

فردی دیگری که از یک چنین مشخصه ای برخوردار هست ، مهاتما گاندی است . گاندی برای مردم هند هویت مستقل آفرید و به آنان شخصیت داد. وی توانست با مبارزات مستمرش ، استعمار انگلیس را بزانو بنشاند . شکوهی که گاندی به هند داد ، جزو معجزات تاریخ بشری محسوب می گردد.

 

در افغانستان ، در سراسر تاریخ اش دوبار این اتفاق افتاده است که ملت و مردمش به رهبر شان بابا یا پدر نسبت داده اند. بار اول مردم پشتون برای احمدشا ابدالی بخواطریکه پشتون متفرق و بیابانگرد را گردهم آورد و اساس افغانستان امروزی را بنیان نهاد ، احمدشا بابا لقب دادند و یکبار دیگر نیز در طول تاریخ چند هزار ساله مردم هزاره این امر اتفاق افتاد. یعنی مردم عادی ، فردی را بعنوان پدر و بابه خویش برگزیدند که برای این مردم از جانش هم گذشت. وی کسی نیست بجز عبدالعلی مزاری.

 

آقای رضایت ، علاوه کرد که شهید مزاری نقش پدری اش را آسان بدست نیاورده است. بلکه نقش پدری وی در بستر تاریخی مردم هزاره نهفته است ؛ تاریخ که در چند مرحله باید تقسیم بندی کرد . وی با بر شمردن سه دور از تاریخ هزاره ها  که تمدن بزرگ کوشانی را بنیان نهاده اند از شبهات تاریخی که در گذشته  تاریخی این مردم بوجود آمده ، به روشن اندازی تاریخ مردم هزاره پرداخت. وی با بیان اینکه هزاره ها نه بازماندگان چنگیز و هزاره اسکندر اند آنطوریکه در تاریخ جعل شده است  و نه هم بی رگ و ریشه . هزاره ها بازماندگان تمدن بزرگی بودایی اند که در هزارستان باستان سکنی داشته اند و برای چندین هزار سال در این سرزمین مقیم بوده اند.

 

وی در اخیر سخنانش اضافه کرد که : تا زمانی که در تاریخ کشور ما عبدالرحمن خان و مولوی عمر زاده میشود ، باید مزاری باشد تا فریادگر عدالت و عدالت خواهی شود و باید مزاری هم در این بستر بروید تا آزادی و آزادگی در این کشور نمیرد. راه مزاری زنده و پاینده باد.

 

20/3/2006

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مرورگر.کام دوشنبه 7 فروردین‌ماه سال 1385 ساعت 11:44 http://www.moroorgar.com

آخرین اخبار ایران و جهان در بزرگترین آرشیو خبری در ایران. خبر+عکس. :: اخبار را در www.moroorgar.com حرفه ای بخوانید ::

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد